Animalplanet ...

/ Permalink / 16
...vi har hittat en hel drös med spännande djur på tomten...

Här en ENORM nattfjäril som tog sin tupplur på våran stugvägg...

Visst är den vacker..:)
Sen hittade vi en kopparorm

Kopparödla (Anguis fragilis) är en art i familjen kopparödlor Eftersom den helt saknar yttre extremiteter och därför till utseendet påminner om en orm kallas den ibland för kopparorm eller ormslå.

Hela dess kropp är metalliskt glänsande, på ovansidan brun- eller gråaktig, på undersidan mörkt svartblå.
Kroppen är långsträckt och rund, nästan cylinderformig.
Hela kroppslängden kan uppgå till 50 cm.
Tänderna är bakåtriktade och långa, med en svag ränna på främre periferin. Ögonen är väl utvecklade. En del gamla djur har blå fläckar. Kopparödlan är känd för att kunna bli mycket gammal; det påstås att den är den mest långlivade av alla ödlor och att den blir omkring 30 år i vilt tillstånd och upp till 54 i fångenskap.

hi hi kul...hittade den texten på wikipedia

Alltid lär man sig något nytt..:)

Har du träffat på några djur i sommar..?
#1 - - Heyli:

va läskiga djur!! mest ormen/ödlan :p

#2 - - Katja:

Vilket djurliv....!!!! Själv hade jag en tvestjärt innanför hjälmen när jag susade fram på motrorvägen idag. Fick samla mig ordentligt för att inte köra i diket... Jäkla fripassagerare!!!! Ha en bra kväll/K :)

#3 - - Anja:

om jag träffat på några djur i sommar ...hm säger inget förutom flax flax

#4 - - Nettan:

Här har vi haft en jäkla massa grodor - både i trädgården och ute på gångvägarna.

Sen får man väl inte glömma dom jäkla äckliga mördarsniglarna som "susar" fram på gräsmattan och i rabatterna. ha ha !



kramiz

#5 - - Heyli:

hehe :p men att du orkade vänta så länge, coolt :) och du behöver inte svara på detta, vill inte att du ska måsta vänta så länge igen! :)

#6 - - roffe:

Godmorgon ha en skön dag.kram

#7 - - Rasmus:

Ursh!!.. sÅDANNA DJUR ÄR JU LÄSKIGA!! Skulle jag träffa på en sådan stor fjäril skulle jag få panik som bara den xP...



Allt bra??

#8 - - Sabine - Ab imo pectore:

usch ormar!!!

#9 - - Anna:

Förutom den väldigt obehagliga bilden på ormen så ville jag bara säga att jag älskar dina nagelbilder!

ha en bra dag!

#10 - - Alexlyndra:

Jag har verkligen jätte svårt för nattfjärilar/malar. Dem kan vara mindre än en vanlig fjäril men jag tycker de är så äckliga, ingen aning om varför. Den du har på bild där är en mardröm!

#11 - - Anna:

Hihi! Ja, Wikipedia är toppen!!

Jag tror dessutom att ormslån's "svans" växer ut igen om man råkar ha av den... Onödigt vetande, men morsan var Skogsmulleledare, så jag fick VIP-status.. Hehe!

Kram och nu kommer jag snart till huvudstaden igen... L

#12 - - Tummelisa:

Träffade den dumma ormen 2ggr på 2 veckor på samma stig...Blä!

Har aldrig sett en orm förr, och andra gången stod jag på den utan att märka det.... Pratade i telefon... Usch usch usch.

#13 - - roffe:

Godmorgon ha en skön dag.kram

#14 - - N:

Nu har jag lagt ut bilderna på ormen jag hittade,tror de va en kopparödla eller en hasselsnok, vad tror du?

#15 - - ingegerd:

jag hade en fjäril på min dörr en dag som satt hela dagen,ta dig en titt!!ha det gött!!

#16 - - Yvonne:

Den vackra fjärilen är en Poppelsvärmare.. =)

Till top